حب الهی و آثار آن از نگاه فلسفه و دین
12 بازدید
محل نشر: اندیشه های فلسفی » پاییز 1384 - شماره 3 (18 صفحه - از 189 تا 206)
نقش: نویسنده
وضعیت چاپ : چاپ شده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
حکما و فلاسفه، حکمت را که همان دانش بشری است به دو دسته اصلی تقسیم نموده‏اند:حکمت نظریوحکمت عملی.حکمت نظری عبارت است از علم به حقایق اشیا و موجودات عالم هستی به قدر طاقت بشری و خود دارای بخش‏های مختلفی است.مانند طبیعیات، ریاضیات، فلسفه الهی، و یا فلسفه ما بعد الطبیعه.اما حکمت عملی دارای سه بخش عمده است، حکمت عملی شامل:اخلاق، تدبیر منزل، سیاست مدن.اخلاق در یک اصطلاح مجموعه فضایل و رذایل است و خود دارای بخش‏های زیادی است از جمله آن‏ها اخلاق فردی است مانند رابطه انسان با خدای متعال از قبیل توکل، امان، تقوا، صبر و شکر.از آن جمله می‏توان حبّ الهی را که از مسایل مهم اخلاق است مورد توجه قرار داد.این صفت محصولی از صفات دیگر است که قبل از آن وجود دارد، مانند زهد، توبه، ذکر و غیره و نیز اساس و زیر بنای صفات دیگری برای انسان است، مانند شوق، انس، رضای الهی و غیره.هر مقامی که قبل از آن وجود داشته باشد مقدمه و زمینه ساز محبت است اخلاق اسلامی به رابطه انسان با خدا و رابطه انسان با خود و رابطه انسان با دیگران تحقق پیدا می‏کند و در رابطه انسان با خدا محبت الهی از بالاترین اهمیت برخوردار است زیرا هر مقامی که بعد از آن است نتیجه و ثمره محبت است.این محبت دو مرحله دارد:اول محبت عبد به خدای متعال و دوم محبت و دوستی خداوند متعال نسبت به بندگان خودش می‏باشد، و هر دو مرحله در قرآن و (*)-استاد یار دانشگاه قم. تاریخ دریافت:25/6/84 تاریخ پذیرش:30/9/84
آدرس اینترنتی